سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خوی ها، بخشش های خداوند ـ عزّوجلّ ـ است . لذا هرگاه خداوند بنده ای را دوست بدارد، به او خویی خوش می بخشد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]

جنبه نداری نیا تو

قسمت دوم

2- درمورد خمس چقدر اطلاعات دارید؟ توی رساله امام خمینی(ره) نوشته شده که

 خمس به هفت چیز واجب میشود : اول منفعت کسب . دوم معدن . سوم گنج .

چهارم مال حلال مخلوط به حرام . پنجم جواهری که به واسطه غواصی به دست

 بیاید . ششم غنیمت جنگ . هفتم زمینی که کافر ذمی از مسلمان بخرد آن مسلمان

 باید خمس آن زمین و یا خمس پول فروش زمین را بدهد .

 حالا ما کاری به اون 6 تای بعدی نداریم . اون چیزی که مهمه همون شماره اوله .

 ببینید اگر میخواید مالتون حلال باشه و بتونید با آبی که پولش رو میدید غسل مقبول

کنید و وضوی مقبو لبگیرید وتوی خونه ای که زندگی می کنید بشه نماز خوند و

 زیارت امام رضا علیه السلام که میاید زیارتتون قبول باشه و نونی که به زن و

 بچتون میدید حلال باشه و لباسی که میپوشید غصبی نباشه و .... یه مطلبی رو باید

 رعایت کنید . خمس دادن فقط ماله پول دارها نیست . بعضی ها این اشتباه رو

 میکنن که خمس مال کسیه که خیلی پول داره و یه منفعت حسابی هم هر سال میکنه

 و بعد از یک سال باید خمس پولی که براش مونده (بعد ازهمه کیف کردناش) بره

 بده . ولی حقیقت اینه که هر کسی که در آمد داره و یک زندگی رو میچرخونه باید

 سال خمسی داشته باشه یعنی یه روزتوی سال رو باید معین کنه که سال به سال در

 اون روز هر مقدار مالی داره که خمسش رو نداده باید بده . یعنی مثلا من یه سال

 کار کردم و هر چقدر هم که در آمد داشتم تو خونه خرج شده مثلا خرج لباس و

لوازم و خورد و خوراک و غیره . اونا مهم نیست . ولی آخر سال خمسی من مثلا

 10 هزار تومن تو جیبم مونده . اون روز باید خمس این10هزار تومن رو که میشه

 2 هزار تومن رو بذارم کنار به عنوان خمس و اون رو برم به دفترو ازشون

 توضیح بخوام که این پول رو باید چکار کنم . معمولا خمس نصفش سهم امام

 محسوب میشه و نصفش سهم سید فقیره . ولی همین که زنگ بزنید اونها

 راهنماییتون میکنن. یه مطلب مهم دیگه هم بگم . اجناسی که برای خونه خریداری

 میکنید و یک سال بدونه استفاده میمونه اگر از ماله خمس نداده باشه به احتمال زیاد

 بهش خمس میخوره . یعنی یه برآورد قیمت باید بکنید و خمسش رو بپردازید . این

 رو زیاد مطمئن نیستم . این رو حتماً از دفتره مرجع تقلیدتون بپرسید. مطلب آخر

 اینکه اگر شما مجرد هستید و تحت تکفل پدر یا شخص دیگه ای هستید، یعنی ایشون

 خرج و مخارج شما رو میده ، با اجازتون باید خمس درآمد خودتون رو که هنوز

 مجرد هستید و خرجتون رو کس دیگه میده رو بپردازید . ولی اگر پولی که در

 میارید خرج مایحتاج ضروریتون میشه و مثلا پدر شما نمیتونه مخارج ضروری

 شما رو تامین کنه که همون روش قبلی رو باید پی بگیرید . یعنی سال خمسی !

 هرچی پول سر سال اضافی اومد خمس رو حساب میکنید طبق همون روشی که

 قبلا گفتم عمل کنید.((( کلا خمس یه مطلب مهمه به این چیزهایی که من گفتم بسنده

 نکنید . بعضی از مراجع دستوراتشون در این زمینه ها فرق داره . من میخواستم

 گوشی دستتون بیاد . تو رو خدا خودتون هم برید تحقیق و پرس و جو کنید. شما که

 مقلد من نیستید . ولی اینهایی که گفتم کلیتش درست بود .))) این مطالبی که گفتم یه

 نوع اطلاع رسانی و امر به معروف بود . حالا شما میدونید و دوست همیشگی شما

 یعنی خدا . بنده بی تقصیرم . بهتون بر نخوره که گفتم باید پول بسولفید . هر که

 طاووس خواهد جورهندوستان کشد .




هاتف ایرانی ::: چهارشنبه 87/3/29::: ساعت 12:35 صبح

>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 19


بازدید دیروز: 3


کل بازدید :15222
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
هاتف ایرانی
لطفا برای حفظ سلامتی خود و دیگران ، به چراغ راهنمایی خدا ( دین ) احترام بگذارید . با تشکر
 
>>موسیقی وبلاگ<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<